Asperger

     Sindromul Asperger este o tulburare de dezvoltare relativ noua in ceea ce priveste diagnosticarea.

    In 1944, Hans Asperger a descris un grup de copii cu varste cuprinse intre 6 si 11 ani  care in ciuda unei aparente comunicari si aptitudini cognitive tipice aveau probleme semnificative in ceea ce priveste interactiunea sociala.  Aceste probleme mai includeau  interes intens pentru un anumit domeniu, empatie saraca, neindemanare, dificultate in a-si controla volumul vocii atunci cand vorbesc, folosirea de tonuri ciudate ale vocii, probleme in ceea ce priveste adaptarea scolara. Desi termenul de sindrom Asperger a trecut neobservat pana in anul 1980, in present sindromul este inclus in cadrul PDD si este similar cu tulburarea autista.

     In cadrul DSM definitia sindromului Asperger este similara cu cea a tulburarii autiste. Copiii cu sindromul Asperger au probleme considerabile in ceea ce priveste intareactiunea sociala si comunicarea si au comportamente si interese neobisnuite. Totusi,  isi dezvolta limbajul la varsta normala ( desi comunicarea lor este diferita de cea a celorlalti copii de aceeasi varsta) si au QI-ul incadrat in limitele normale. Ca si copiii cu autism cei cu sindromul Asperger au cele trei simptome majore din PDD, dar in modul lo r unic: Probleme de interactiune sociala, Probleme de comunicare, Comportamente stereotipe si repetitive, interese neobisnuite, respuns neobisnuit la mediu.

     Criteriile de diagnostic pentru Tulburarea  Asperger (DSM-IV-TR, 2000):

  1. Deteriorare calitativa in interactiunea sociala manifestata prin cel putin doua din urmatoarele:
  1. Deteriorare marcata in uzul a multiple comportamente nonverbale cum ar fi privitul in fata, expresia faciala, posturile corporale si gesturile de reglare a interactiunii sociale;
  2. Incapacitatea de a stabilii relatii cu egalii corespunzatoare nivelului de dezvoltare;
  3. Lipsa cautarii spontane de impartasii satisfactia, interesele sau realizarile cu alti oameni ( de ex., lipsa de a arata, de a adduce, de a specifica altor oameni obiectele de interes)
  4. Lipsa de reciprocitate emotionala sau sociala.

 

  1. Patternuri stereotipe, repetitive si restranse de comportament, interese si activitati, manifestate prin cel putin unul din urmatorii itemi:
  1. Preocupare circumscrisa la unul sau mai multe patternuri restranse si stereotipe de interes, si care este anormala, fie ca intensitate sau centrare;
  2. Aderenta inflexibila evidenta de rutine sau ritualuri specifice, nonfunctionale.
  3. Manierisme motorii repetitive si stereotype (de ex., fluturatul sau rasucitul mainilor sau degetelor sau miscari complexe ale intregului corp);
  4. Preocupare persistenta pentru parti ale obiectelor.

 

  1. Perturbarea cauzeaza deteriorare semnificativa clinic in domeniul social, professional ori in alte domenii importante de functionare.

 

  1. Nu exista o intarziere generala semnificativa clinic in limbaj ( de ex., utilizeaza cuvinte isolate catre etatea de 2 ani si fraze comunicative catre etatea de 3 ani)

 

 

  1. Nu exista o intarziere semnificativa clinic in dezvoltarea cognitive sau in dezvoltarea aptitudinilor de autoajutorare corespunzatoare etatii, in comportamentul adaptativ (altele dacat in interactiunea sociala) si in curiozitatea pentru ambianta in copilarie.

 

  1. Nu sunt satisfacute criteriile pentru o alta tulburare de dezvoltare pervaziva specifica sau pentru schizofrenie.

 

     DIAGNOSTIC DIFERENTIAL

     Tulburarea Asperger trebuie distinsa de alte tulburari de dezvoltare pervaziva, toate acestea fiind caracterizate prin probleme de interactiune sociala.

     Tulburarea Asperger difera de tulburarea autista . In tulburarea autista exista anomalii semnificative in domeniul interactiunii sociale, limbajului si jocului, pe cand in tulburarea Asperger aptitudinile lingvistice si cognitive precoce nu sunt intarziate in mod semnificativ.  In afara de aceasta, in tulburarea autista, interesele si activitatile, restranse, repetitive si streotipe sunt adesea caracterizate prin prezenta manierismelor motorii, a preocuparii pentru parti ale obiectelor, ritualuri si detresa marcata, pe cand in tulburarea Asperger, acestea sunt observate in primul rand in urmarirea atotcuprinzatoare a intereselor circumscrise incluzand un subiect caruia individul ii dedica foarte mult timp stangand informatii si date. Diferentierea celor doua cazuri poate fi problematica in unele cazuri. In tulburarea autista, patternurile de interactiune sociala tipica sunt marcate de autoizolare sau de abordari sociale marcat rigide, pe cand in tulburarea Asperger pare a exista o motivatie pentru abordarea celorlalti, chiar daca aceasta este facuta intr-o maniera excentrica, unilaterala, prolixa si insensibila.

     Tulburarea Asperger trebuie sa fie deasemena deferentiata de tulburarea Rett, tulburarea dezintegrativa a copilariei, schizofrenia cu debut in copilarie, mutismul selectiv, tulburarea de limbaj expresiv, tulburarea mixta de limbaj expresiv si receptiv.

Lasă un comentariu

Filed under SINDROMUL ASPERGER

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s