INTREBARI

Voi incerca sa va raspund cat mai repede si eficient la intrebari referitoare la terapie, comportamente sau orice alta problema pe care o intampinati in terapia copilului.

14 comentarii

Filed under Intrebari

14 responses to “INTREBARI

  1. mom nikos

    bravo anca!!!!!!foarte interesant si explicit blog-ul tau.felicitari!

  2. ana maria

    ABA se poate aplica la orice fel de copil, cu orice fel de diagnostic, sau se aplica specific copiilor cu autism? la copiii cu sindrom down, ori cu deficienta mintala severa, sau cu sindrom asperger se poate aplica aceeasi ABA ?

  3. Anca Neagu

    Terapia ABA se poate aplica in toate cazurile pe care le-ati mentionat.
    Contrar anumitor opinii terapia ABA nu este rigita si nu se aplica in acelasi mod la toti copiii.
    Primul pas, inainte de a se incepe terapia propriu zisa este evaluarea minutioasa a abilitatilor copilului, a comportamentelor neadecvate.
    Fie ca este vorba despre un copil cu autism, cu deficienta mentala sau cu oricare alta tulburare de dezvoltare se vor putea observa doua aspecte importante:
    – lipsa anumitor abilitatii adecvate varstei ( se urmaresc ariile SOCIAL, COGNITIV, LIMBAJ, MOTOR, AUTOSERVIRE);
    – comportamente neadecvate ( tipete, plans, stereotipii, fixatii, lovituri, muscat etc.)
    Metoda ABA este un studiu terapeutic al comportamentului, manifestat in moduri diferite la copii cu autism si alte disfunctiuni asemanatoare. In functie de abilitatile care trebuie predate si de comportamentele care trebuie modelate se va intocmi un program individualizat pentru fiecare copil in parte..

  4. ana maria

    vreau si eu sa stiu, poate ma poti ajuta… cum se procedeaza in pauzele copilului? cele mici dintre sittinguri, dar si cele mari dintre sesiuni, pentru ca, parinti diferiti au pareri diferite, si eu nu mai stiu cum este corect. fata de mine si fata de copil.
    multumesc

  5. Anca Neagu

    Buna,
    In pauzele dintre sittinguri copilul este in camera cu terapeutul, iar rolul terapeutului este sa faca pauza cat mai amuzanta.
    In ceea ce priveste pauza dintre doua ore de lectii atat copilul cat si terapeutul au nevoie de cateva minute de relaxare. Copilul trebuie sa se relaxeze pentru a putea face eficient si celelalte lectii, iar terapeutul are nevoie de o mica pauza pentru a putea continua si celelalte lectii la fel de eficient.
    Daca va referiti la pauza mare cand copilul are masa, somn etc., asta depinde foarte mult de fiecare familie in parte.
    Sunt parinti care prefera sa stea singuri cu copilul in aceste pauze; acest lucru este cel mai eficient pentru copil daca si familia este instruita cum sa relationeze cu copilul si sa corecteze comportamentele nepotrivite.
    Sunt insa si familii care isi angajeaza persoane care stau si in aceste pauze cu copilul.
    Aceasta decizie apartine fiecarei familii in parte; nu exista o solutie unica pentru toti copiii.
    Sfatul meu este, daca puteti, sa va petreceti dumneavoastra acest timp cu copilul.

  6. elena

    Am si eu o intrebare.
    Coordonatoarea terapiei copilului meu ne-a sfatuit sa lucram cu prompter din spate; am inceput terapia de aproximativ doua luni iar progresele sunt foarte mici, el sta degeaba iar persoana din spatele lui face totul pentru el. Simt ca nu vom ajunge nicaieri asa.
    Va rog, spuneti-mi si mie de ce se lucreaza asa… nu inteleg?

  7. Anca Neagu

    Buna,
    Parerea mea este ca orice copil este capabil sa lucreze fara prompt din spate.
    Din punctul meu de vedere promptul din spate nu are decat dezavantaje:
    – face copilul sa devina dependent de prompt, tot timpul va astepta ca persoana din spate sa faca totul pentru el (si intr-un fel are si dreptate, care este scopul tau acolo in spatele meu?);
    – nu ii da spatiu sa faca singur sarcinile de indeplinit;
    – cu cat se lucreaza mai mult cu prompt din spate cu atat va fi mai greu apoi sa facem copilul sa lucreze singur;
    – ii inhiba si pe terapeuti pentru ca nu pot fi la fel de spontani si de creativi ca atunci cand sunt singuri in camera cu copilul.
    Va pot da si un exemplu – am lucrat cu un copil care in momentul in care s-a renuntat la promptul din spate a devenit mai independent, mai creativ, mai responsiv.
    Copilul trebuie sa simta ca este respectat, ca i se respecta spatiul personal si ca avem incredere in el ca poate face singur.
    Trebuie sa-i dam copilul exact ajutorul de care are nevoie. Sa avem tot timpul in vedere urmatoarele cuvinte „AJUTA-MA SA FAC SINGUR”.
    Eu nu am lucrat niciodata cu prompt din spate si totul merge bine.

  8. dana

    Sant mama unui copil cu autism inalt functional de 10 ani.Merge la scoala normala dar de curand mi-a spus ca el nu are prieteni si ca si-ar dori,ceea ce denota ca a inceput sa realizeze faptul ca e diferit si chiar sa-l deranjeze acest lucru.Cum as putea sa-i usurez situatia din punctul asta de vedere?Multumesc

  9. Anca Neagu

    Este destul de greu de spus pentru ca nu stiu nimic despre abilitatile copilului de a socializa. Ar trebui sa fie invatat cat mai mult cum sa se poarte cu colegii de la scoala; sa i se explice cat mai mult regulile sociale, chiar sa invite unul dintre colegii lui acasa, sa-i arate ce jocuri are etc…Explicatii cat mai mult ce inseamna un prieten, ce fac prietenii impreuna etc. Nu neglijati viata emotionala a copilului, aveti grija sa vorbiti cat mai mult cu el despre emotii, sentimente, ganduri, sa va povesteasca mereu ce se
    intampla la scoala. Copiii cu autism au tendinta de a interpreta eronat anumite situatii sociale si este bine sa le clarificati impeuna pentru a nu-si forma un mod de gandire ditorsionat.
    Spor la treaba si numai bine!

  10. mara

    Buna ziua,
    Ce parere aveti despre integrarea copiilor cu autism in gradinite si scoli normale?

  11. Anca Neagu

    Atunci cand vorbim de integrarea copilului cu autism in gadinite si scoli normale trebuie sa avem in vedere doua grupuri distincte:
    * Copiii cu Sindromul Asperger si Autism inalt functional
    * Copiii cu autism „low functional”, asociat cu alte afectiuni – retard mintal, retard neuromotor, sau alte sindroame asociate
    In cazul copiilor din primul grup se pune problema „Acesti copii trebuie integrati in scoli/gradinite speciale sau scoli/gradinite normale?”
    Consider ca este necesara scolarizarea acestor copii in scolile normale, cu adaptarea stilului educational potrivit particularitatilor acestor tulburari.
    Si cand vorbim de adaptarea stilului educational ar trebui sa ne gandim la o informare cat mai corecta a educatorilor si invatatorilor asupra caracteristicilor copiilor cu aceste tulburari.
    Ei pot fi vazuti ca excentrici si singuratici, dar atat timp cat pot face fata cerintelor educative, raman in limitele normalitatii iar comportamentul lor nu atrage prea mult atentia; acest lucru demonstreaza ca pot fi acceptati in scolile normale.
    Trebuie sa avem in vedere ca terapia ii poate ajuta foarte mult si sa renuntam la vechile ideei in care autismul era considerat irecuperabil, probabil ca datorita acestui mit sunt in continuare exclusi.
    Este adevarat ca in prezent sunt multi adolescenti cu autism care nu au putut fi integrati in scoli normale dar asta se datoreaza faptului ca pana de curand nu am avut acces la terapia ABA. In prezent insa, sunt multi copii care urmeaza acest program de terapie si care au toate sansele sa fie integrati in gradinite si scoli normale cu succes.

  12. Felicia

    Buna, Anca
    Am o intrebare mai delicata! Cu cat se plateste in acest moment un coordonator, fara experienta in coordonare, insa cu foarte multa experienta ca tutore si care are recomandari foarte bune din partea familiilor in care a lucrat, inclusiv recomandari dina partea unor supervizori din afara? Te intreb pe tine, pentru ca esti in domeniu si esti mai avizata sa imi raspunzi!
    Iti multumesc

  13. Anca Neagu

    Buna,
    Imi pare rau dar nu va pot da un raspuns la aceasta intrebare. Fiecare psiholog isi stabileste pretul sedintei si nu ar fi corect ca eu sa dau sfaturi referitor la tarifele altor persoane. Cel mai bine este sa discutati direct cu persoana la care va referiti.
    Numai bine!

  14. elena

    buna anca,ma numesc elena sunt psiholog in cadrul unui centru de zi pentru copii cu autism din judetul olt.stiu ca ai o mare experienta in domeniu si te-as ruga daca poti sa-mi recomanzi si mie cativa consultanti straini,sau un site de unde pot afla mai multe si de unde ii pot contacta.multumesc frumos

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s