manifestari

 

          CONTACTUL VIZUAL

     Copiii cu autism au probleme in a initia si sustine contactul vizual. Lipsa contactului vizual este primul simptom care este observat de mama; este primul semn care provoaca ingrijorare si parinti incep sa-si puna semne de intrebare.

     Exista cateva teorii care au incercat sa explice de ce copilul cu autism nu poate sustine contactul vizual. Unii experti au sugerat ca lipsa contactului vizual se datoreaza faptului ca copilul nu a invatat ca acest lucru este important in comunicarea cu ceilalti si nu intelege inca expresiile faciale.

     Cercetarile facute la Universitatea din Londra au demonstrat ca bebelusi de numai cateva zile au abilitatea de baza pentru a-si stabili contactul vizual, iar acest lucru se dezvolta in timp prin socializare. Copiii cu autism nu pot face acest lucru. Acest lucru se poate datora anumitor probleme in conexiunile cerebrale care il impiedica sa interpreteze ceea ce incercam sa-i comunicam prin contactul vizual. Deasemenea poate sa fie constient ca noi incercam sa stabilim contactul vizual dar sa nu ne poata raspunde.

     O alta problema a copilului cu autism este ca nu poate citi corect expresiile faciale si gesturile.

     Intr-un studiu britanic publicat in Jurnalul de neurology “Brain”, cercetatorii au descoperit ca persoanele cu autism interpreteaza diferit expresiile faciale, fata de persoanele fara autism. Activitatea lor cerebrala inregistreaza patternuri incongruente (dissimilar) iar cerebelul ( partea creierului responsabila de coordonarea miscarilor corporale si mentinerea echilibrului) are o structura anormala. Anumite parti ale creierului responsabile de interpretarea expresiilor faciale nu sunt active la persoanele cu autism.

     Un alt motiv pentru care persoanele cu autism nu pot interpreta corect expresiile faciale ar fi ca se concentreaza doar pe anumite parti ale fetei persoanei cu care vorbeste, care pot transmite mesaje cofuze. Intr-un studiu facut la Universitatea Yale s-a descoperit ca persoanele cu autism tind sa se uite mai mult la gura decat la ochi.

 

 

 

     ECOLALIA

     Majoritatea copiilor cu autism dezvolta ceea ce se numeste ecolalie sau limbaj ecolalic. Vorbim despre ecolalie atunci cand copilul repeta cuvinte dintr-o fraza sau chiar toata fraza pe care a auzit-o. Uneori repeta imediat ceea ce a auzit iar alteori se intampla sa o faca mai tarziu.

     Multi copii din spectrul autist utilizeaza ecolalia, fara a intentiona sa comunice. De exemplu in timp ce vorbim cu el si il intrebam daca ii place sa mearga in parc el poate incepe sa spuna “Pentru sanatatea dvs. evitati consumul de zahar”.

     Uneori copilul poate avea ecolalie cand nu intelege ceea ce ii spunem sau ii cerem. Mai poate avea ecolalie atunci cand desi intelege ce i-am cerut nu stie cum sa raspunda: de exemplu il intrebam “vrei suc de portocale?” si el raspunde “vrei suc de portocale?”; acest raspuns inseamna ca vrea suc de portocale dar nu a stiut cum sa formuleze corect din punct de vedere grammatical; vorbirea la persoana a doua este o problema caracteristica autismului, ii este greu sa inteleaga ca forma corecta este “eu vreau suc de portocale”.

     Ecolalia este de doua feluri:

         ecolalie imediata; copilul repeta ceea ce i se spune ( de exemplu este intrebat “ce vrei?” si el raspunde “ce vrei?”.

         ecolalie intarziata; copilul repeta ceea ce a auzit mai demult, cu o zi in urma sau chiar cu saptamani in urma; poate repeta ceea ce a auzit la televizor ( poate repeta reclamele pe care le vede la televizor, ca in exemplul de mai sus) sau chiar conversatii intregi pe care le-a auzit, incluzand pauzele din conversatie, schimabarea tonalitatii vocii fara sa inteleag ce inseamna aceste lucruri.

     Insa, trebuie sa avem in vedere ca la varstele mici, inainte de a incepe sa vorbeasca ecolalia este absolut normala. Toti copii invata sa vorbeasca prin ecolalie, imitand adultii din jurul lor. Bebelusi incep sa spuna “mama” tocmai pentru ca au auzit-o mereu spunand “a venit mama”, “mama ti-a adus o jucarie”, “nu plange, mama este aici”. Ecolalia este primul pas spre comunicare. Mai tarziu insa ecolalia devine o problema pentru ca autistii raman blocati, mai mult sau mai putin, in acest stadiu. Insa fara interventie precoce acest stadiu poate dura si mai mult.

 

 

     STEREOTIPII

     Copiii cu autism au comportamente autostimulante si repetitive; fie ca se folosesc de obiecte pentru a face asta, sau de anumite parti ale corpului. Fluturatul mainilor este un comportament foarte des intalnit la copiii cu autism. Aceste comportamente pot avea mai multe cauze declansatoare. Pentru a putea interveni in a-l ajuta trebuie analizata putin situatia in care se afla copilul.
     Copilul se poate afla intr-o situatie tensionanta pentru el (zgomote in jur, prea multe solicitari din partea celorlalti etc.) si se foloseste de stereotipii pentru a se elibera de aceasta tensiune, pentru a se relaxa. In acest caz stereotipiile sunt un semnal ca ceva nu este in regula si putem sa il ajutam ducandu-l intr-un loc in care el se simte confortabil.
     Dar daca nimic din mediu nu il deranjeaza pot fi alte cauze ale autostimularii. Poate sa fie o problema senzoriala; de exemplu pocnitul degetelor  poate sa indice o problema de hiposenzitivitate, adica o disfunctie senzoriala care indica faptul ca poate avea probleme in a procesa imput-ul provocat de senzatiile tactile si atunci isi pocneste degetele pentru a-si provoca aceste senzatii.
     Este important de stiut ca nu toti copiii cu autism au aceleasi probleme de autostimulare.
     Fiecare dintre noi ne autostimulam intr-un fel sau altul atunci cand suntem tensionati numai ca o facem intr-un mod acceptat social; copilul cu autism se elibereaza de aceste tensiuni prin modurile cele mai simple pe care le gaseste la indemana: fluturatul mainilor, se ciupeste de anumite parti ale corpului, loveste repetat un obiect, se balanseaza continuu etc.
     In cazul stereotipiilor este de ajutor terapia prin integrare senzoriala, care contribuie la reglarea disfunctiilor de integrare senzoriala.

     Invatam despre lume si despre ceea ce ne inconjoara datorita informatiilor pe care le primim prin intermediul celor cinci simturi, informatii pe care creierul si sistemul nervos central le interpreteaza si ne dau o imagine de ansamblu. Indiferent in ce situatie ne aflam suntem cababili sa analizam situatia tinand cont de ce se intampla in jur si sa luam o decizie.

     Multi copiii care sufera de o tulburare din spectrul autist au disfunctii de integrare senzoriala, adica unul sau mai multe simturi sunt incapabile de transmite si procesa informatia pentru a oferii creierului o imagine de ansamblu despre ceea ce se intampla.

     Cand un copil cu autism are probleme de integrare senzoriala el are dificultati in a procesa informatiile trimise de cele cinci simturi. Creierul lor are probleme in a integra toate senzatiile si a le interpreta creand confuzie.

     Pot fi insa si disfunctii ale fiecarui simt in parte; unele simturi pot fi supradezvoltate (de exemplu copilul poate fi deranjat de cel mai mic zgomot) iar altele pot fi subdezvoltate (poate tine mainile sub apa fierbinte fara sa simta durere).

     Este greu de stiut ce se intampla cu fiecare copil in parte insa se poate afirma ca simturile lor nu le ofera toata informatia de care au nevoie pentru a putea discrimina intre ceea ce este relevant si ceea ce nu este relevant.

     Scopul principal al terapiei de integrare senzoriala este de a ajuta copilul sa gaseasca echilibru in trei arii: sistemul tactil, sistemul vestibular (controleaza abilitatea de a-si mentine echilibrul)  si sistemul proprioceptiv (aria care controleaza aptitudinile motorii).Terapia senzoriala invata copilul sa raspunda adecvat la stimuli pe care ii primeste.

 

Lasă un comentariu

Filed under AUTISM

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s