relationare

     Spre deosebire de copii cu alte dizabilitati, copilul cu autism are mai degraba tulburari de dezvoltare decat intarzieri in dezvoltare. In timp ce in unele arii de dezvoltare pot fi la un nivel normal, in altele pot avea probleme.

     Cand ai un copil cu autism fiecare zi devine o provocare. Trebuie sa infrunti permanent problemele si barierele in comunicare pe care copilul le are. Zi de zi incerci sa te apropii cat mai mult de un copil care pare sa nu reactioneze in nici un fel din punct de vedere emotional. Zi de zi trebuie sa ai grija sa il mai inveti ceva nou, pentru a-si dezvolata abilitatile de care are nevoie pentru a se putea descurca.

     Rutina

     Pentru a avea sentimentul de siguranta toti copiii au nevoie de rutina. Daca fiecare zi este diferita si tot timpul apar evenimente imprevizibile, aproape orice copil va deveni anxios si va avea un sentiment de nesiguranta. Pentru un copil cu autism deasemenea rutina este foarte importanta. Majoritatea copiilor cu autism devin frustrati atunci cand se fac schimbari in programul lor zilnic. Desi inflexibilitatea programului copilului poate fi dificila pentru parinti acest lucru va duce la evitarea frustrarilor copilului. Totusi acest lucru nu trebuie sa domine viata familiei in care se afla un copil cu autism. Din cand in cand ceilalti membri ai familiei au nevoie si de altceva in programul lor zilnic; trebuie sa avem grija doar sa anuntam copilul din timp si sa ii reamintim de mai multe ori ce se va intampla diferit in ziua respectiva.

     Stabilind o rutina zilnica este primul pas in al ajuta pe copil sa inteleaga ce se intampla in jurul lui.

     Multi copii cu autism intampina probleme in a invata din mediu si din experienta de zi cu zi. Ii putem ajuta facand mediul cat mai structurat posibil. Cele mai potrivite cuvinte atunci cand ne referim la mediu si comunicare cu copilulu autist sunt STRUCTURAT si CONSISTENT. Aceasta regula se aplica tuturor interactiunolor pe care le avem cu copilul, incepand de la cum ne adresam cand a facut un lucru bun pana la modul cum intervenim in cazul comportamentelor problema.

     Un motiv pentru care copilul cu autism are nevoie de cosistenta in relatia cu noi este acela ca lui ii este greu sa foloseasca aceleasi abilitati cu oameni diferiti, in locuri diferite sau situatii diferite. Multi copii cu autism au probleme in a generaliza lucrurile pe care le invata.

     Ce inseamna consistenta?

     Toate persoanele care interactioneaza cu copilul (in primul rand familia si cei care se ocupa de terapia copilului) trebuie sa aiba acelasi mod de adresare (clar si la obiect). Modul in care reactioneaza la comportamentele problema, dar si la cele dezirabile trebuie sa fie acelasi. Copilul cu autism invata din consecintele repetate ale comportamentelor sale; daca cei din jur reactioneaza diferit la acelasi comportament copilul va deveni confuz si frustrat si ii va fi si mai neclar ce se intampla in jurul lui. 

 

     Cum sa interactionam cat mai eficient cu copilul?

     Fiecare interactiune pe care a avem cu copilul este o situatie din care el va invata ceva. Chiar daca ni se pare ceva nesemnificativ orice facem este o situatie din care el invata ceva. De exemplu daca i-ati spus copilului ca nu are voie sa faca ceva insa mai tarziu ati cedat la plangerile lui el a invatat ca va poate manipula. Acelasi lucru se intampla daca ii oferim ceva atunci cand el o cere prin moduri nu tocmai adecvate ( daca plange sau tipa cu scopul de a obtine un obiect dorit). Daca in schimb i-ati oferit ceea ce a cerut atunci cand a facut-o intr-un mod adecvat (prin intermediul limbajului) el va invata ca obtine ceea ce isi doreste doar daca se poarta frumos si o cere frumos. De aceea trebuie sa interactionam cu copilul cat mai eficient pentru a-l ajuta sa invete din fiecare experineta.

Instructiunile pe care i le dam copilului trebuie sa fie clare si simple:

  •    Trebuie sa fim siguri ca este atent la noi inainte sa-i dam o instructiune. Daca nu este atent la noi copilul poate sa nici nu realizeze ca i s-a cerut ceva, iar noi putem crede ca el nu vrea sa raspunda cand de fapt el nici nu stie ce i s-a cerut.
  •   Folosirea de fraze sau propozitii scurte. Trebuie sa-i dam copilului destula informatie pentru a sti ce vrem de la el dar in acelasi timp trebuie sa avem grija sa nu vorbim prea mult pentru ca ii putem pierde atentia. Copiii cu autism au probleme in a se concentra prea mult timp asupra a ceea ce spun ceilalti. De exemplu…..

  • Copilul trebuie sa inteleaga exact la ce ne referim, sa fim specifici. Nu folosim fraze de genul “ce inseamna asta?!!” (atunci cand face ceva rau), acest lucru l-ar face confuz.
  •   Folosirea de propozitii familiare, adica sa ne folosim de aceleasi instructiuni pe care le stie copilul (acest lucru este valabil atunci cand copilul nu generalizeaza sau are probleme de intelegere a limbajului). Daca el bate din palme cand i se spune “bate din palme” atunci nu ii spunem “aplauda”.

Lasă un comentariu

Filed under AUTISM

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s