Diagnostic

Problemele ivite in diagnosticarea autismului sunt generate, in principal, de tulburarile de dezvoltare asociate, adesea manifeste.

Elementele de baza, selectate de catre Lorna Wing si Judi Gould din multimea trasaturilor observate in autism, au fost grupate in ceea ce este cunoscut drept “triada Wing” ( interactiune sociala, limbaj si comunicare, gandire si comportament), devenita intre timp reper clasic in formularea criteriilor diagnostice cuprinse in normativele internaţionale. Astfel, conform DSM IV (1994), pentru ca un diagnostic de autism sa poata fi pus sunt necesare:

(I) Obtinerea unui total de 6 sau mai multe raspunsuri pozitive la itemi celor trei

sectiuni ( fiind obligatorii cel putin doua la sectinea A si cate unul la B, respectiv C).

A. Dificultati calitativ semnificative in interactiunea sociala, datorate unor cauze cum ar fi:

– utilizarea inadecvata a comportamentelor non-verbale ( postura, expresie faciala, gestica, evitarea contactului vizual);

– esec in stabilirea unor relatii sociale cu persoane de aceeasi varsta, normale din punct de vedere al dezvoltarii;

– absenta intentiei spontane de a impartasi propriile bucurii, interese si realizari cu alte persoane;

– absenta reciprocitatii emotionale sau sociale ( nu participa activ la jocurile colective, preferand activitatile solitare si servindu-se de altii in scop instrumental).

B. Dificultati calitativ semnificative in comunicare, datorate unor cauze cum ar fi :

– intarziere in dezvoltare sau absenta a limbajului verbal, fara incercari de suplinire prin modalitati paralingvistice ( cum ar fi mimico-gesticulatia);

– lipsa capacitati de a initia si sustine o conversatie in conditiile prezentei limbajului verbal;

– utilizarea stereotipa si repetitiva a unor structuri verbale ( apartinand limbajului comun sau personal);

– absenta jocului simbolic sau imaginativ ( comparativ cu copiii normali, de aceeasi varsta).

C. Patternuri restrictive, stereotipe si repetitive legate de comportamente, interese si activitati cum ar fi:

  • preocupari obsesive, stereotipe si restrictive legate de interese;
  • dependenta rigidǎ fata de unele conduite rutiniere sau comportamente rituale;
  • manierisme motorii stereotipe si repetitive nefunctionale;
  • preocupare intensa legata de anumite obiecte sau parti ale acestora;

(II) Constatarea unui retard sau a unei disfunctii in cel putin unul din urmatoarele domenii:

  • interacţiune sociala,
  • limbaj,
  • joc simbolic sau imaginativ ( incepand cu varsta de trei ani ).

(III).Excluderea simptomatologiei tipice sincromului Rett sau altor tulburari degenerative ce pot aparea in copilarie.

Diagnosticul diferential se face in raport cu sindromul Asperger, debilitatea mintala si deficientele senzoriale, precum si cu tulburarile psihiatrice ( in special schizofrenia ).

Lasă un comentariu

Filed under AUTISM

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s