Principiile invatarii

Pentru a intelege cat mai bine teoriile din spatele strategiilor terapiei comportamentale trebuie mai intai sa ne familiarizam cu principiile de baza ale teoriei invatarii.

COMPORTAMENT – orice actiune intreprinsa de o persoana.

Atunci cand zambim, plangem, mergem sau ne jucam manifestam un comportament.

STIMUL – un obiect, o situatie, un eveniment, orice factor intern sau extern care are o influenta asupra unei persone. Un stimul poate fi soneria de la usa care il determina pe X sa alerge la usa sa vada cine este. Conceptul de stimul se refera la ceva functional care declanseaza un comportament sau raspuns la acel stimul.

 

RASPUNS – un raspuns poate fi la fel de simplu ca datul din cap pana sau la fel de complex ca “mergem spre telefonul care suna, ridicam receptorul si vorbim la el”. Un raspuns complex este format din raspunsuri simple, dar termenul de raspuns se refera la unitati functionale ale comportamentului ca atunci cand X se duce la usa sa vada cine este.

 

MOTIVATIE – factorii interni ca nevoile, dorintele, interesele care duc la manifestarea unui comportament ce urmereste un scop anume.

Comportamentul unei persone este controlat de stimuli interni cat si de cei externi.

Motivatia se refera la o anumita categorie de stimuli interni.

 

RECOMPENSA – orice consecinta favorabila care urmeaza unui comportament; include recompensa primara (de ex. mancare) care satisface nevoile psihologice de baza si recompensa secundara (lauda) care devine valoroasa datorita asocierii initiale cu recompensa primara.

Recompensa sau intaritorul poate fi o bucatica de ciocolata sau chiar un zambet.

Mancarea este un exemplu de recompensa primara pe cand laudele sau banii de buzunar sunt recompense secundare. Ceea ce este recompensant pentru o persoana la un moment dat poate sa nu mai fie in alt moment. Gradul de deprivare sau de satietate fata de o recompensa va influenta motivatia persoanei respective astfel incat sa obtina recompensa respectiva. Exista deasemenea diferente intre oameni in ceea ce priveste recompensele.

 

INVATARE – schimbarile comportamentale rezultate din experienta si practica.

Unul dintre principalele scopuri ale terapiei comportamentale este de a ajuta oamenii sau copiii cu probleme de comportament sa invete comportamente dezirabile si sa dispara sau se diminueze comportamentele indezirabile.

 

CONDITIONARE – procesul de invatare prin care se dezvolta legatura dintre stimuli si raspuns.

 

CONDITIONARE OPERANTA – o forma de invatare in care un comportament devine probabil sa se repete intr-o situatie daca acel comportament a fost recompensat anterior intr-o situatie similara.

Daca X va fi recompensat in repetate randuri atunci cand isi strange jucariile dupa ce s-a jucat foarte probabil ca va incepe sa-si stranga singur jucariile. Sau, daca este recompensat si laudat de fiecare data cand spune ceva verbal (oricat de simplu ar fi) cu timpul va intelege ca acesta este cel mai potrivit, eficient si productiv mod de a comunica.

CONDITIONARE CLASICA – o forma de invatare in care un stimul neutru “conditionat” capata puterea de a provoca un raspuns reflexiv sau involuntar ca rezultat al asocierii lui repetate cu un alt stimul “neconditionat”care in mod natural ar provoca reactia respectiva. Sa luam un exemplu:

X a invatat sa inchida ochii atunci cand vede ca cineva este pe cale de a tranti usa in urma lui. Zgomotul brusc provocat de usa care se inchide este stimulul neconditionat care ar provoca reactia de mai sus la majoritatea oamenilor. A vedea o persoana pe cale de a tranti usa este stimulul conditionat. Prima data cand a vazut pe cineva pe cale de a tranti usa X nu a clipit, insa persoana respective a continuat prin a tranti usa cu zgomot si atunci a provocat aceasta reactie de a clipi brusc si de a inchide ochii. X a asociat zgomotul produs cu clipitul din ochii.

 

EXTINCTIE – eliminarea unui comportament deja invatat prin ignorarea lui de fiecare data cand apare.

 

CONTINGENTA RECOMPENSEI –atunci cand ne alegem un comportament pe care vrem sa-l intarim trebuie sa-l recompensam imediat si de fiecare data cand apare.

 

GENERALIZARE – capacitatea de a aplica un lucru invatat si in alte situatii similare (sau capacitatea de a raspunde cu lucrurile daja invatate si altor persoane si in situatii diferite decat cele din camera de lectii).

De exemplu: X invata care sunt culorile de baza folosind cartonase colorate, apoi va trebui sa inteleaga ca marul este rosu, lamaia este galbena etc.

 

PEDEAPSA – cosecinta neplacuta a unui anumit comportament indezirabil, prezentarea unui stimul neplacut sau aversiv cu scopul de a reduce un anumit comportament.

Asa cum un comportament va fi mai probabil sa apara din nou daca are o consecinta pozitiva (conditionare operanta) la fel va fi mai putin probabil sa mai apara daca il ignoram (extinctie) sau daca este urmat de o consecinta neplacuta (pedeapsa).

Pedeapsa nu inseamna ca vom folosi lucruri care ii fac rau copilului sau pedeapsa fizica ci se refera la anumite lucruri care ii sunt doar neplacute; de ex.: daca se intampla sa aiba un accident de toaleta il vom pune sa se schimbe singur si sa isi spele pantalonii. Va invata ca este mult mai efficient sa ceara sau sa mearga singur la baie dacat sa-si spele pantalonii.

Lasă un comentariu

Filed under ANALIZA COMPORTAMENTALA APLICATA

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s