Tehnici de interventie comportamentala


Recompensa – O strategie care este eficienta in prevenirea comportamentelor problema este sa recompensam tot timpul comportamentele pozitive. Sa ne gandim putin cata atentie pozitiva primeste copilul de-a lungul zilei; uneori uitam ca este foarte important sa ne laudam copiii cand fac lucruri bune si le consideram ca si cum “asa ar trebui sa fie” si nu oferim nici un feedback copilului pentru lucrurile bune pe care le face. In schimb daca face ceva gresit toata atentia este asupra lui si toata lumea il cearta sau ii tine morala.

Cercetarile au demonstrat ca, in special pentru copii, orice fel de atentie este mai buna decat a fi ignorat, si daca va primi atentie doar pentru lucrurile rele atunci ele se vor repeta. Daca vom avea grija sa primeasca atentie pentru lucrurile bune pe care le face copilul se va simti satisfacut si nu va mai fi nevoie sa caute atentie facand lucruri rele.

Aceasta strategie cere multa atentie din partea parintilor. Este mult mai usor sa observi cand copilul tipa decat atunci cand se joaca linistit. Am putea sa tinem cont cel putin ca pe parcursul unei zile sa primeasca in mod egal atentie pozitiva si atentie negativa ( cate un “ce frumos de joci cu masinutele” pentru fiecare “nu mai arunca jucariile”).

O alta metoda de a reduce aparitia comportamentelor negative este de a incuraja un comportament pozitiv care este incompatibil sau opusul celui care nu dorim sa mai apara; de exemplu putem sa-l laudam adunci cand este linistit daca vrem sa scada posibilitatea de a-l mai auzi tipand.

 

Extinctia – “Procedura de extinctie” este un termen tehnic pentru ignorare atunci cand copilul are un comportament nedorit. Extinctia se foloseste pentru comportamentele care au ca scop atragerea atentiei. Se bazeaza pe presupunerea ca daca nu ii vom mai oferi atentie comportamentul va disparea pentru ca nu va mai exista nimic care sa-l sustina.

De exemplu cand un copil tipa pentru a atrage atentia vom incepe sa-l ignoram de fiecare data cand tipa, nu-i vom mai oferi nici macar contact vizual. Trebuie sa fim pregatiti pentru ca inainte sa vedem o schimbare in bine vom vedea intai o intensificare a comportamentului. In momentul in care copilul va vedea ca nu i se acorda atentie va tipa si mai tare in efortul lui de a atrage atentia. Dupa ce va vedea ca eforturile lui sunt in zadar se va linisti si va cauta o metoda mai eficienta de a atrage atentia; bineinteles ca ne revine datoria de a-l invata moduri adecvate de a atrage atentia.

Comportamentul uman este, in mare, controlat de consecinte. Se ne gandim numai la faptul ca ne petrecem timpul sau cautam compania oamenilor care sunt draguti cu noi si ii evitam pe cei care nu ne plac. Ne implicam in activitati pe care reusim sa le facem cu success si le evitam pe cele pentru care nu avem abilitatile necesare. Atunci cand conducem masina accelerem cand suntem pe o starada libera si scadem imediat viteza atunci cand vedem un politist. Ideea de baza este ca oamenii fac lucruri de pe urma carora obtin placere sau alt tip de recompensa si le evita pe cele care nu le ofera nimic.

Conditionarea operanta si extinctia se refera la un sistem de tehnici de modificare a comportamentului prin controlarea consecintelor acestuia. Este foarte probabil ca un comportament sa se repete daca este urmat de o recompensa (conditionare) sau sa descreasca in frecventa sau intensitate daca este ignorat (extinctie) sau pedepsit.

Timeout consta in blocarea fizica si intreruperea pentru cateva minute imediat dupa comportamentul problema a unei situatii recompensatorii pe care subiectul o traieste. Aceasta tehnica trebuia folosita daca incercarile noastre de a schimba comportamentul copilului au esuat.

De exemplu putem sa-l punem pe copil pe un scaun cu fata la perete dupa ce a lovit pe cineva. Trebuie folosit un timer pentru a fi clar cat timp este pedepsit. Nimeni nu vorbeste si nu se uita la copil pana nu expira timpul de pedeapsa.

Trebuie sa fim atenti cand folosim timeout-ul. Uneori copilul se poarta urat tocmai pentru ca vrea sa iasa dintr-o situatie neplacuta pentru el sau nu vrea sa indeplineasca o sarcina; in aceste situatii timeout-ul devine o recompensa si poate intarii comportamentul nedorit. De exemplu copilul poate sa loveasca atunci cand il punem sa-si stranga jucariile, daca aplicam timeout in aceasta situatie copilul obtine ce vroia, nu si-a mai strans jucariile. Perioada de timeout nu trebuie sa fie lunga – pentru copiii mici nu trebuie sa depaseasca 5 minute.

 

Hiperrcorectia i se cere copilului sa indeplineasca o serie de actiuni care lui ii par dificile, drept consecinta imediata a comportamentului problema.

De exemplu “daca copilul aduna hartii de pe jos si le baga in gura il punem sa faca curat in locul de unde aduna hartiile si sa-si spele mult gura si mainile”.

Sau daca pune in gura diferite obiecte, iar acest lucru se intampla frecvent, de fiecare data cand pune obiectul in gura ii spunem de mai multe ori (sa zicem de 5 ori) ”pune-l la loc – ia-l”, “pune-l la loc, ia-l”etc.

 

Tabla de raspuns – copilul primeste o recompensa simbol (pot fi stikere, piese de lego, creioane ect.) pentru fiecare comportament pozitiv si pierde una pentru fiecare comportament neadecvat. Cand reuseste sa stranga un anumit numar de stikere copilul poate sa le schimbe pentru un lucru pe care si-l doreste (poate castiga timp la calculator, poate sa mearga sa-si cumpere o jucarie preferata etc).

Acest lucru este destul de greu de aplicat pentru ca trebuie sa fim continuu atenti la ce face copilul si putem fi subiectivi in ceea ce priveste comportamentele pozitive sau negative. Cel mai eficient este sa alegem un nr. mic de comportamente negative pe care le vizam si sa le urmarim pe acestea. Unul dintre modurile in care putem intervenii asupra comportamentelor alese este sa oferim copilului recompensa diferentiata pentru alte comportamente. Copilul este recompensat daca intr-un anumit interval de timp nu apar comportamentele vizate. Pentru a fi clar pentru copil care este acest interval de timp se poate folosi un timer pe care il setam la intervalul de timp ales. De fiecare data cand suna timerul copilul primeste o recompensa simbol (de ex. poate primi stikere cu fete vesele), iar cand strange un anumit numar de fete vesele va primi ceva ce isi doreste (si nu primeste decat atunci cand strange numarul de stikere). In schimb daca in intervalul de timp stabilit a aparut unul dintre comportamentele vizate se va opri timerul si se va pune de la capat timpul fara a mai primi stikerul. In cazul copiilor foarte mici li se da o recompensa materiala la sfarsitul fiecarui interval de timp.

Lasă un comentariu

Filed under ANALIZA COMPORTAMENTALA APLICATA

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s