Trial

SD––––––>R––––––->SR

(Stimul= Cerinta) (Raspuns) (Stimul intaritor= Consecinta)

Trial – O unitate de invatare alcatuita din trei parti care constituie o secventa comportamentala specifica utilizata pentru a creste la maxim invatarea. Aceasta sta la baza invatarii in programul de terapie ABA.

De ce folosim trial-urile ?

>Clarifica ceea ce vrem sa-l invatam pe copil si ii permite sa stie csnd elaboreaza un raspuns corect / gresit.

>Ajuta terapeutul sa fie consecvent.

> Usureaza evaluarea progresului si colectarea datelor.

Componenetele unui trial

SD= Stimul= Cerinta – O indicatie in mediu sau instructiune care semnaleaza ca recompensa este disponibila in urma unui comportament tinta. Include prezentarea unui obiect , a unei instructiuni sau a unei intrebari.

>SD-ul trebuie sa fie clar, simplu si potrivit nivelului copilului .

>Eliminaţi “zgomotul “ in exces facand SD-ul concis , folositi numai cele mai importante cuvinte (”Bate din palme “ ar fi o instrucţiune mai concisă decât “Poţi te rog să aplauzi pentru mine? “).

>Spuneti intreg SD-ul fara intrerupere.

>Decideti exact asupra cuvintelor si folositi-le in mod consistent .

>Prezentati materialele intr-un mod consistent .

>Nu repetati SD-ul (”Priveste-ma , priveste-ma , priveste-ma “) fara ca raspunsul sau non-raspunsul copilului sa fie urmat de o consecinta ( incheiati toate trial-urile).

>SD-urile trebuie sa fie ferme dar pe un ton normal.

 

R= Raspuns– Comportamentul in care se angajeaza copilul .

>Exista trei tipuri de raspunsuri:

1.Raspuns Corect – copilul se angajeaza in comportamentul dorit in 3 secunde dupa prezentarea SD-ului .

2 . Raspuns Gresit – copilul se angajeaza intr-un comportament alternant dupa ce SD-ul a fost prezentat .

3 .Non-Raspuns- copilul nu raspunde in 3 secunde dupa prezentarea SD-ului. In colectarea datelor, un non-raspuns se considera raspuns gresit .

>Folositi criterii de raspuns consistente pentru a determina ce raspuns este considerat corect (definiti cu atentie si amanuntit raspunsul ).

>Asiguraţi-va de lipsa comportamentelor străine ( e.g.,comportament auto-stimulativ sau răspunsuri multiple ).

>Limitaţi timpul dintre SD si raspuns la aproximativ 3 secunde .In unele situatii o cantitate de timp mai mare sau mai mica intre SD si R poate fi adecvata ( imediat sau pana la 5 secunde).

SR= Stimul intaritor – Consecinta ce urmeaza raspunsul copilului care schimba probabilitatea cu care comportamentul va fi reprodus .Recompensele pot să fie primare (alimente ) sau secundare ( laude sociale ). Recompensa va creste frecventa comportamentului . Absenta unei recompense ( extinctia ), pierderea raspunsului (inlaturarea unui stimul plăcut ), sau prezentarea a ceva ce copilului nu ii place ( folosirea unui stimul nedorit) vor descreste frecventa comportamentului .

>Oferiti o recompensa in urma unui raspuns corect.

>Folositi un “nu “ informal ( absenţa recompensei ) atunci cand copilul demonstreaza un raspuns gresit sau non-raspuns dupa ce i s-a prezentat SD-ul .

>Asigurati existenta unei consecinte imediat dupa un raspuns .

>Recompensele cel mai frecvent utilizate includ : hrana, jucarii, privilegii, laude, afecţiune, atentie, gadilat, miscare fizica, si acces la activitatile preferate

>Recompensele pot fi disponibile numai dupa un raspuns corect (recompensele in curs de utilizare nu sunt disponibile prin alte mijloace sau cu alte ocazii).

>Cu toate ca folosirea unor cantitati mai mari din recompense produc efecte mai puternice, evitati saturatia prin folosirea cantitatilor mici si prin varierea recompenselor.

>Recompensele ar trebui sa fie individualizate. Inainte de folosirea unei recompense verificati eficacitatea acesteia prin utilizarea sa cu copilul.

>Diferentiati recompensa de “nu “ informal folosind o intonatie semnificativ diferita in ambele cazuri .

>Variati recompensele ( gadilat, strigat, Imbratisare, “o mini petrecere”, sau inventati ceva). Evitati folosirea aceleiasi recompense pentru mai multe raspunsuri corecte.

>Rezervati cantitati mai mari de recompense sau recompense mai puternice pentru raspunsuri independente sau raspunsuri de inalta calitate si folositi cantitati mai mici sau recompense mai slabe pentru raspunsuri promptate sau raspunsuri de calitate mai slaba (folositi recompensa diferentiala ).

 

Prompt – Ajutorul oferit copilului care faciliteaza performarea raspunsului corect . Un prompt variaza in functie de nivelul indemanarii copilului si de sarcina de indeplinit .

SD ( prompt)––––––>R–––––––>SR

>Promptul trebuie sa apara in acelasi timp cu sau imediat dupa SD .

>Decideti sa folositi prompt-ul inainte de prezentarea SD-ului, mai degraba decat sa decideti promptarea dupa ce copilul nu raspunde SD-ului dat si a trecut o vreme .

>Daca copilul raspunde gresit de doua ori la rand la un item considerat masterat, el /ea , trebuie promptat la următorul trial (al treilea trial ). Un trial promptat este urmat de un trial nepromptat .

>Asigurati-va ca va intoarceti mai tarziu la item-ul promptat in acelasi sitting sau aceeasi sesiune

>In cazul in care un item se afla in lucru , promptati imediat si scadeti prompt-ul in timp .

>Tipurile de prompturi includ:

            >indrumare fizică

>modelarea raspunsului

>pozitionarea itemului corect mai aproape de copil

>modelarea verbala a raspunsului pentru copil

>asigurarea unor indicatii sau descrieri suplimentare despre raspunsul dorit ( “foloseşte o

>propoziţie întreagă “, sau “ cel de pe dreapta “ )

>accentuarea aspectului important al unui SD (“ atinge nasul meu)

>Folositi cel mai puţin intrusiv prompt posibil care asigura un raspuns corect, cum ar fi aratand spre item-ul corect mai degraba decat indrumand fizic mana copilului spre acesta .

>Sa acordati atentie pentru a scadea prompt-urile, pentru a lasa copilul sa indeplineasca sarcina independent .Prompt-urile trebuie scazute sistematic (oferiti prompt complet, apoi partial iar mai apoi nu mai oferiti prompt ).

>Evitati promptarea accidentala, spre exemplu sa va indreptati privirea spre obiectul corect, sa atingeti itemul corect imediat inaintea prezentarii SD-ului, sau sa pronuntati raspunsul corect prin miscarea buzelor.

Lasă un comentariu

Filed under ANALIZA COMPORTAMENTALA APLICATA

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s