Terapia copilului cu autism. Primul pas

I. Imediat dupa aflarea diagnosticului, pentru a reusi sa ajutati cat mai eficient copilul este recomandat sa cititi despre aceasta afectiune. Este foarte importnt sa intelegeti tulburarile ce se petrec in sfera socializarii, a comunicarii si limbajului, autoservirii, somnului si alimentatiei, jocului, in sfera cognitiva, motrica etc.

Este foarte important pentru copil ca dvs sa intelegeti cu ce se confrunta el si faptul ca are nevoie de ajutor pentru a depasi aceste dificultati, sa intelegeti faptul ca problemele nu vor disparea de la sine si ca acum este momentul cel mai potrivit sa incepeti un program de terapie. Informatii utile in limba romana gasiti pe site-urile parintilor:
autism.ro, autismromania.ro iar carti utile gasiti aici: carti-autism.

II. Este deosebit de util sa aveti filmulete cu copilul in momentele in care desfasurati activitati comune cum ar fi: spalatul, masa, jocul, comunicarea si limbajul. Inregistrati-va copilul cand are comportamente pozitive dar si cand are comportamente de protest ori alt tip de comportamente nedorite.

Inregistrarile va ajuta din mai multe puncte de vedere:
1. copiii sunt minunati cand sunt mici si filmuletele pot deveni foarte dragi familiei prin simpla prezenta a copilului in ele
2. vizionandu-le dupa un timp puteti remarca intr-un mod obiectiv schimbarile intervenite in comportamentul si evolutia copilului. Nici o mie de cuvinte nu fac cat 30 de minute de inregistrari. Fara aceste inregistrari se pot uita lucruri esentiale ale evolutiei copilului.
3. inregistrarile pot sa ajute atunci cand faceti campanie de strangere de fonduri pentru a sustine financiar terapia copilului
4. inregistrarea terapiei este necesara pentru feed-back-ul terapeutilor, pentru trainingul noilor terapeuti cand este cazul, pentru studierea unor probleme care nu se vad „din interior”.

III. Discutiile si intalnirile cu alte familii aflate in aceeasi situatie sunt extrem de importante. Foarte usor o famile se poate izola de restul lumii si se poate epuiza cautand solutii pentru situatia lor. Internetul este o sursa foarte importanta de informatii despre familii care au trecut de faza de inceput si va pot ajuta sa intelegeti mai bine aceasta situatie, sa gasiti materiale, terapeuti, suportul de care aveti nevoie pentru a va descurca cu noua situatie in care va aflati.

IV. Gasirea terapeutilor si a coordonatorului pentru terapia copilului dvs este urmatorul pasr. Un coordonator din strainatate poate fi contactat pe site-urile institutelor Lovaas din Europa si din SUA. Cautati institutele Lovaas sau ABA din tara care va intereseaza. Site-ul www.lovaas.com poate fi un punct din care sa porniti cautarea. Un coordonator venit din strainatate special pentru copilul dvs poate costa intre 20.000 si 25.000 de dolari/euro pe an pentru coordonare, worshop-uri tinute o data la 3 luni, convorbiri telefonice etc, iar la toate acestea se vor adauga costurile pentru materialele terapiei si plata terapeutilor care lucreaza copilul. Pentru plata terapeutilor care lucreaza cu copilul trebuie sa aveti intre 40 si 80 ron pe zi pentru 4 ore de terapie pe zi. Lucrand 5 zile pe saptamana, cate 4 ore, costul poate intre 800 si 1600 ron pe luna.

Un coordonator din Romania, licentiat in psihologie, cu master finalizat dar neacreditat ABA, va poate pune la dispozitie o experienta de aprox. 4 ani in terapia ABA, si va poate costa 2.000 de euro/dolari pe an, la care se adauga plata terapeutilor care lucreaza cu copilul si costul materialelor. Cu cat experienta coordonatorului este mai vasta si numarul de copii cu care acesta a lucrat este mai mare, cu atat ei se apropie mai mult de nivelul supervizorilor de la care acestia au invatat si s-au specializat. Iar coordonatorii din Romania inca mai au nevoie sa demonstreze ca sunt buni, lucru care ii face sa-si faca meseria serios, in beneficiul copiilor.

V. Materialele de care are nevoie un copil care incepe ABA sunt oarecum diferite de jucariile „clasice” intalnite in camera copilului inainte de terapie. Copilul si terapeutul au nevoie de o masuta adecvata varstei copilului, si de 2 scaune aprox. la fel ca design si potrivita varstei copilului astfel incat el sa stea cu picioarele drepte sub masa, si sa atinga podeaua cu talpile.

Copilul are nevoie de incastre din lemn, puzzle cu numar mic de piese (2,4,6,9 etc ) dar la dimensiune mare. Va avea nevoie de imagini ale obiectelor uzuale, persoanelor din jur, actiunilor si emotiilor, pentru a intelege diferite notiuni si rationamente: cauzalitate, asocieri, potrivire, antonime, etc.

Are nevoie de animale din material plastic, bile pentru insirat, inele de pus pe stativ, marionete, confetti si fluiere pentru suflat, plastilina pentru modelat, sortere pentru a potrivi cuburi in orificiile potrivite etc. Pentru imitare cu obiecte, jocuri si potrivire, la inceput este nevoie sa aveti cate doua obiecte identice: cani, masinute, papusi, perii, telefoane, etc. Jucarii potrivite si recomandate gasiti si la Casa Retro si www.boribon.ro

Psiholog Daniela Martinescu

Lasă un comentariu

Filed under ANALIZA COMPORTAMENTALA APLICATA

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s