Coordonator/ echipa/ familie

Cand se incepe un program de recuperare  familia  poate fi nelamurita in ceea ce priveste complexitatea terapiei.

Am incercat sa punctez mai jos cateva aspecte importante legate de coordonarea terapiei unui copil cu TSA, conturand principalele aspecte implicate in recuperare.

Un program complet si eficient trebuie implementat de o echipa alcatuita din consultant/coordonator, terapeuti, familie, gradinita si COPIL.

 

Ce rol are consultantul/ coordonatorului ABA?

  • Urmareste graficul de dezvoltare al copilului – pe baza acestuia realizeaza planul de interventie;
  • Stabilileste sedintele periodice cu echipa de terapeuti si parintii copilului cu TSA;
  • Ofera feedback echipei terapeutice;
  • Implica  familia in planul de recuperare;
  • Comunica eficient si explica adecvat deciziie luate in realizarea planului de interventie – atat echipei terapeutice cat si familiei;
  • Selecteaza adecvat programele de interventie si stabileste tehnicile de interventie asupra comportamentelor neadecvate.
  • Urmareste periodic graficul de dezvoltare pentru a putea fi obiectiv in evaluarea progreselor copilului.
  • Realizarea adecvata a rapoartelor scrise.

Este foarte important ca familia sa inteleaga faptul ca nu putem spune de la inceput care vor fi progresele – vom sti dupa aproximativ 6 luni care este potentialul copilului. Trebuie sa ne bazam pe fapte concrete, pe achizitii pentru a da un prognostic.

Multi copii cu autism au si retard; succesul copilului nu este intotdeauna sub controlul specialistului, depinde foarte mult si de implicarea familiei, varsta copilului la intrarea in program, nivelul cognitiv, stabilitatea atentiei, capacitatea de intelegere a abstractului si autostimularile.

 

Familia

  • Implicarea familiei este vitala in procesul de recuperare – progresul va fi mult mai mare atunci cand familia va fi implicata activ si va respecta deciziile luate de coorodnator.
  • Familia trebuie sa asiste periodic la sesiuni de terapie pentru a prelua modalitatea de comunicare cu copilul;
  • Este foarte important  sa cunoasca toate programele copilului pentru a putea face generalizarea in timpul liber. Este deasemenea importanta  interventia asupra comportamentelor neadecvate si dezvoltarea autonomiei;
  • Pentru a se mentine o relatie eficienta de colaborare este foarte important ca familia sa comunice coordonatorului si echipei asteptarile referitoare la copil si rezultatele terapiei.

 

Echipa terapeutica

  • Este foarte important ca fiecare copil sa aiba cel putin doi terapeuti;
  • Informarea si pregatire continua sunt aspecte ce tin de formarea profesionala ulterioara;
  • Receptarea feedback-lui si folosirea lui constructiva va duce la imbunatatirea modalitatii de lucru si formarea profesionala ulterioara;
  • Comunicarea dificultatilor catre coodonator si participarea activa in gasirea solutiilor atunci cand apar dificultati de invatare sau probleme de comportament;
  • Interesul in tratament si evolutia copilului. Bun jucator in echipa in paralel cu bunul lucru cu copilul.

…. Colaborand putem obtine progresul la maximul potentialului copilului.

 

Psih. Anca Dumitrescu (Neagu)

    Consultant acreditat BCBA

 

Lasă un comentariu

Filed under ANALIZA COMPORTAMENTALA APLICATA

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s